Badania żużli wielkopiecowych
Badania żużli wielkopiecowych w laboratorium Ferrocarbo
Żużle wielkopiecowe są powszechnie stosowane w branży budowlanej. Ze względu na ich właściwości wiążące wykorzystuje się je m.in. w produkcji cementu, spoiw drogowych oraz jako dodatek do betonu. Dzięki wysokiej odporności na ogień oraz zmienne temperatury, stanowią użyteczny materiał konstrukcyjny. Ponadto charakteryzują się świetnymi właściwościami izolacyjnymi, co dodatkowo zwiększa ich atrakcyjność w budownictwie.

Wykonujemy Badania
Korzyści z zastosowania żużli w drogownictwie
Żużle wielkopiecowe są także szeroko stosowane w budowie dróg i autostrad. Właściwości absorpcyjne sprawiają, że doskonale sprawdzają się jako warstwa stabilizująca. Wykorzystanie ich w drogownictwie wpływa na poprawę trwałości nawierzchni, co pozwala przekłada się m.in. na obniżenie kosztów związanych z konserwacją dróg.
Normy i standardy badań żużli wielkopiecowych
Przeprowadzamy badania zgodnie z normą PN-EN 15167-1 dotyczącą mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego. Najczęściej analizowane parametry obejmują stratę prażenia oraz analizę chemiczną, w tym m.in. zawartość tlenku magnezu, tlenku wapnia i dwutlenku krzemu. Dodatkowo wykonujemy oznaczenia siarczanów i chlorków, dzięki temu możemy zapewnić klientom pełen zakres informacji o właściwościach chemicznych materiału i sprawdzić jego zgodności z wymaganiami technicznymi.
Rodzaje badań wykonywanych w laboratorium
Badania laboratoryjne żużli wielkopiecowych obejmują m.in. również pomiar czasu wiązania i wskaźnika aktywności po 7 i 28 dniach. Analizy te przeprowadzane są z użyciem cementu porównawczego, co umożliwia ocenę jakości materiału. Interpretacja otrzymanych wyników pozwala na lepsze dopasowanie żużli do konkretnych zastosowań budowlanych, co sprzyja ich wydajniejszemu wykorzystaniu.
Badania żużli wielkopiecowych – najczęściej zadawane pytania
Jakie są najważniejsze właściwości żużli wielkopiecowych?
Żużle wielkopiecowe charakteryzują się właściwościami wiążącymi, wysoką odpornością na ogień, zdolnością do izolacji termicznej i doskonałą absorpcją wody. Dzięki temu są chętnie stosowane w budownictwie i drogownictwie, jako trwały i efektywny materiał konstrukcyjny.
Czy żużle wielkopiecowe są bezpieczne dla środowiska?
Tak, żużle wielkopiecowe są produktem ubocznym w procesie wytapiania surówki w wielkim piecu hutniczym i mogą być bezpiecznie wykorzystywane w budownictwie. Dodatkowo, ponowne wykorzystanie odpadu, jakim jest żużel wielkopiecowy, pozytywnie wpływa na środowisko – mniejsza ilość tego odpadów trafia na składowiska oraz ogranicza się emisję gazów cieplarnianych związanych z produkcją cementu i innych materiałów budowlanych.
Na czym polegają badania zgodne z normą PN-EN 15167-1?
Badania te obejmują szczegółową analizę właściwości fizycznych i chemicznych żużli wielkopiecowych, takich jak strata prażenia, analiza chemiczna, zawartość siarczanów i chlorków oraz czas wiązania i wskaźnik aktywności. Ocena otrzymanych wyników pozwala na stwierdzenie zgodność z wymaganiami budowlanymi i jakościowymi.
Jakie są główne zastosowania żużli wielkopiecowych?
Żużle wielkopiecowe są szeroko stosowane w produkcji cementu, betonu, spoiw drogowych oraz jako stabilizator gruntu. Ich przetworzenie pozwala również na zredukowanie ilości składowanych odpadów oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych związanych z produkcją cementu.
Jakie parametry żużli są analizowane w laboratorium?
W laboratorium Ferrocarbo najczęściej analizowane są takie parametry jak strata prażenia, analiza chemiczna, zawartość siarczanów, chlorków oraz czas wiązania i wskaźnik aktywności. Badania te pozwalają na ocenę jakości materiału i jego przydatności w różnych zastosowaniach.
Zaufali nam









Dane kontaktowe
Skontaktuj się z nami
Oddział Kraków
- +48 668 543 331
- bok@ferrocarbo.pl
- ul. Ujastek 1, 31 - 752 Kraków
Oddział Proszowice
- +48 451 164 295
- bok@ferrocarbo.pl
- ul. Wolności 3, 32 - 100 Proszowice
Zakład Badań Laboratoryjnych FERROCARBO Sp. z o. o.
znajduje się na terenie ArcelorMittal Poland oddz. Kraków, Huta im. Tadeusza Sendzimira. Dojechać do nas można: – od ulicy T. Sendzimira przez Bramę nr 2 – od ulicy Igołomskiej przez Bramę nr 5